رنگ الکترواستاتیک
قبل از جواب به پرسش رنگ الکترواستاتیک چیست بهتر است که تاریخچه کوتاهی از پیدایش این نوع از رنگها بدانیم. رنگ الکترواستاتیک یا رنگ پودری برای اولین بار حدود ۷۰ سال قبل در ایالات متحده آمریکا به تولید رسید. در دهه ۶۰ میلادی یک کمپانی در آلمان موفق شد از ترکیب «اکسترودر» و حرارت، خمیر رنگ الکترواستاتیک را تولید کند و تقریباً به طور همزمان موسسه شِل در انگلستان نیز برای رنگآمیزی با استفاده از رنگهای پودری، روش الکترواستاتیک را ابداع کرد. البته در این برهه از زمان به دلیل هزینههای بالا، استفاده از این نوع رنگها و روشهای رنگآمیزی فراگیر نشد. بیشتر افراد، شرکتها و کارخانهها ترجیح میدادند همچنان از رنگهای پلیاستر، هیبرید و اپوکسی استفاده کنند.
در این روش در ابتدا قطعه مورد نظر به اندازه کافی حرارت دریافت کرده و سپس رنگ بر آن اسپری میشود. رنگآمیزی به شیوه پیش گرما ویژگیهایی دارد که برخی از آنها شامل این موارد است. در این روش میزان چسبندگی رنگ به قطعه زیاد است. رنگ الکترواستاتیک در برابر کنده شدن، خراشیدگی و جدا شدن مقاومت بالایی خواهد داشت. این روش جهت رنگ آمیزی قطعات خیلی کوچک با پیچیدگی زیاد و همچنین قطعات با ضمانت بالا مناسب می باشد.
این شیوه از رنگآمیزی الکترواستاتیک متداولترین شیوه در ایران است. در این روش ابتدا قطعه رنگآمیزی شده و بعد در معرض گرما قرار میگیرد.
روش پس گرما شیوهای است که نسبت به دیگر شیوههای رنگآمیزی الکترواستاتیک آسانتر بوده و آموزش دادن آن به افراد نیز راحت تر خواهد بود. راهاندازی تجهیزات این نوع از رنگآمیزی به نسب دیگر شیوهها ارزانتر است. روش پس گرما هم به شیوه دستی و هم به روش اتوماتیک قابلیت اجرا دارد. در هر دو مدل دستی و اتوماتیک سرعت خروجی آن بالا بوده و کیفیت رنگ آن نیز مطلوب است.
در شیوه مادونقرمز در ابتدا فرایند رنگآمیزی به وسیله ربات یا تفنگ انجام گرفته و بعد از آن قطعه یا قسمت رنگ شده را زیر لامپ مخصوص (مادونقرمز) قرار میدهند تا سخت شود.
این شیوه مناسب قطعاتی است که بزرگتر از ورودی کورههای پخت هستند. با استفاده از شیوه مادونقرمز میتوان بخشی از یک قطعه بزرگ را رنگآمیزی کرد. رنگآمیزی قطعاتی که به دلیل داشتن ملحقاتی که قابل اشتعال یا تغییر حالت هستند و امکان قرارگیری در کوره را ندارند به شیوه مادونقرمز انجام میشود. این شیوه به امکانات کمی نیاز دارد. مکان کوچک برای انجام مراحل رنگآمیزی و عدم نیاز به کوره دیگر ویژگی آن است؛ اما باید توجه داشت که در روش رنگآمیزی مادونقرمز سرعت کار به نسبت دیگر روشها پایین است. اگر قرار باشد که قطعات در تیراژ بالا رنگآمیزی شود نیاز به صرف هزینه زیادی برای خرید لوازم و مصرف برق دارد. لازم به ذکر می باشد در این روش هم مانند شیوه مشعل پاش نیاز به رنگ مخصوص با زمان پخت کوتاه می باشد
در ادامه بررسی پرسش رنگ الکترواستاتیک چیست به توضیح شیوه مشعل پاش میپردازیم. در این نوع از رنگآمیزی الکترواستاتیک، تفنگ پاشش همزمان که پودر رنگ را به سمت قطعه هدایت میکند، شعله را نیز به آن سمت هداست کرده و رنگ را میپزد.
این شیوه، رنگآمیزی در نقاط دورافتاده و کم امکانات را میسر میکند، به کوره نیازی ندارد و به برق نیز نیاز ندارد چون کمپرسور آن دیزلی یا بنزینی است؛ اما باید در نظر داشت که رنگآمیزی با روش مشعل پاش رنگی را ایجاد میکند که در برابر خراشیدگی و کندگی مقاوم نیست. با توجه به اینکه در این شیوه، مرحله کوره حذف شده است، باز هم فرآیند رنگپاشی در این روش سرعت پایینی دارد. در صورتی که بخشی از لایه رنگ از سطح جدا شود تمام لایه رنگی به صورت یکپارچه از سطح قطعه جدا خواهد شد. لازم به ذکر می باشد جهت استفاده از این روش نیاز به رنگ های تخصصی با زمان پخت کوتاه می باشد که خواص رنگ بهتری ایجاد کند. این روش برای قطعاتی که بسیار بزرگ و حجیم می باشد مناسب می باشد.
الکترواستاتیک
رنگ الکترواستاتیک رنگ الکترواستاتیک چیست ؟ قبل از جواب به پرسش رنگ الکترواستاتیک چیست بهتر است که تاریخچه کوتاهی از پیدایش این
Im very pleased to find this site. I need to to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely really liked every part of it and I have you bookmarked to see new information on your site.
کامل بود